Egy vidéki gimnáziumban tanítok rajz és vizuális kultúrát 14-18 éves diákoknak. Nagyon nehéz korszakban vannak, a tinédzserkor megviseli a lelket és a testet is egyaránt. Azt tapasztalom, hogy nagyon sok tehetséges fiatal van az osztályokban, mégsem tudják vagy merik kiélni a kreativitásukat, ennek oka lehet az időhiány, a túl nagy stressz a továbbtanulás miatt, otthoni problémák, szerelmi ügyek és a többi. Összetett személyiségekről van szó és nekem, mint egy kreatív tárgyat oktató tanárnak az a feladatom, hogy kiaknázzam a rejtett vagy nyilvánvaló tehetségüket. Akadnak olyanok is, akik kevésbé tehetségesek, emellett figyelemzavarral, magatartásbeli problémákkal rendelkeznek. Ezt a vegyes társaságot kell nekem hétről hétre lekötnöm, eszközt adnom a kezükbe, hogy kifejezzék belső mondanivalójukat. Az egyszerű grafika vagy festészet már az a szint, ami leköti őket, na de akkor mi az?
Arra gondoltam, hogy adok a kezükbe valamilyen kreatív eszközt, mely hasznos és közérthető is, mégis leköti a figyelmüket, ez pedig a háztartástan és azon belül a testápolás, a személyes higiénia. Nem szokás erről az iskolában beszélni, mégis hiányzik a gyerekek tudástárából az, hogyan is működik a háztartási kémia, mit használjanak a különböző bőrproblémájukra, milyen természetes anyagokkal dolgozhatnak a mindennapokban.
Ötletem támogatásra talált az igazgatóságban, ezért kaptam egy kis pénzkeretet, hogy beszerezzek néhány hasznos terméket, melyet bemutathatok az óráimon és a gyerekek is tudnak dolgozni vele, hazavihetik majd, amit készítenek.
Az első ilyen rendhagyó órán beszéltem nekik a természetes anyagok fontosságáról, az ipari termelés és a vegyipar veszélyeiről, átnéztük a legfontosabb tisztálkodási szereket, mely ők használnak otthon, készítettünk egy listát, mik azok a dolgok, amelyek a legtöbbjük otthonában megtalálható. Ezek pedig a következők:
Folyékony szappan
Kézmosó szappan
Sampon
Tusfürdő
A második órára a tanterv az volt, hogy beszerzek egy olyan alap készletet, mellyel elkészítjük mindenkinek a kedvenc szappanját. Van egy termékcsalád, mely arra specializálódott, hogy otthoni körülmények között lehessen elkészíteni kedvenc kozmetikumainkat, úgy gondoltam, hogy ez a gimnáziumi rajz órára teljes mértékben megfelelő lesz, mert gyorsan, egyszerűen, kevés eszközzel, biztonságosan készíthetjük el a kencéket és közben jól szórakozhatunk.
Rendeltem alap szappanokat, sampon alapokat, tusfürdő alapot, emellé jöttek a kiegészítő adalékok, melyek igazán kreatívvá teszik a kencegyártást, a teljes listát a rendelhető termékekről itt találhatod meg: https://www.humanityaruhaz.hu/kategoria/melt__pour_alapok_kremek_furdokozmetikum_alapok.html
Megkértem a gyerekeket, hogy hozzanak be az órára olyan illóolajokat, természetes kiegészítőket, melyeket viszont szeretnének látni a szappanjaikban. Volt olyan, aki levendulát hozott, volt aki mézet, olyan is akadt, aki mákmagot, néhány lány vadvirágokat szedett, néhányan pedig vicces szilikon öntőformát hoztak otthonról. Nagyszerű volt látni, ahogy kibontakozik a fantáziájuk az órán és négyes csoportokban kotyvasztják az illatosabbnál illatosabb és színesebb szappankákat. Szerencsére balesetmentesen sikerült a projektet kivitelezni, összesen 48 féle szappant készítettünk, mely 32 színben pompázott és 12 illatanyagot tartalmazott.
Véleményem szerint az iskolákban sokkal több kézzel fogható tudományt és ismeretet kellene oktatni. A mai tantervek unalmasak és egyhangúak, mellőzik a kreativitás és a konstruktív gondolkodásra ösztönzést. Egy szappanfőzés nem tűnik nagy dolognak, mégis a gyerekek elkezdtek projekt szinten gondolkodni, összedolgoztak, megbeszélték, kiválasztották, megfőzték, megvalósították, amit elterveztek és munkájuk gyümölcsét is élvezhették, megmutathatták otthon a szülőknek. Az alternatív munkatervemért év végén a diákönkormányzat kitüntetésben részesített és nekem ez a legnagyobb elismerés, amit csak kaphatok munkám során!
Kreatív energiák a testápolásban
Egy vidéki gimnáziumban tanítok rajz és vizuális kultúrát 14-18 éves diákoknak. Nagyon nehéz korszakban vannak, a tinédzserkor megviseli a lelket és a testet is egyaránt. Azt tapasztalom, hogy nagyon sok tehetséges fiatal van az osztályokban, mégsem tudják vagy merik kiélni a kreativitásukat, ennek oka lehet az időhiány, a túl nagy stressz a továbbtanulás miatt, otthoni problémák, szerelmi ügyek és a többi. Összetett személyiségekről van szó és nekem, mint egy kreatív tárgyat oktató tanárnak az a feladatom, hogy kiaknázzam a rejtett vagy nyilvánvaló tehetségüket. Akadnak olyanok is, akik kevésbé tehetségesek, emellett figyelemzavarral, magatartásbeli problémákkal rendelkeznek. Ezt a vegyes társaságot kell nekem hétről hétre lekötnöm, eszközt adnom a kezükbe, hogy kifejezzék belső mondanivalójukat. Az egyszerű grafika vagy festészet már az a szint, ami leköti őket, na de akkor mi az?
Arra gondoltam, hogy adok a kezükbe valamilyen kreatív eszközt, mely hasznos és közérthető is, mégis leköti a figyelmüket, ez pedig a háztartástan és azon belül a testápolás, a személyes higiénia. Nem szokás erről az iskolában beszélni, mégis hiányzik a gyerekek tudástárából az, hogyan is működik a háztartási kémia, mit használjanak a különböző bőrproblémájukra, milyen természetes anyagokkal dolgozhatnak a mindennapokban.
Ötletem támogatásra talált az igazgatóságban, ezért kaptam egy kis pénzkeretet, hogy beszerezzek néhány hasznos terméket, melyet bemutathatok az óráimon és a gyerekek is tudnak dolgozni vele, hazavihetik majd, amit készítenek.
Az első ilyen rendhagyó órán beszéltem nekik a természetes anyagok fontosságáról, az ipari termelés és a vegyipar veszélyeiről, átnéztük a legfontosabb tisztálkodási szereket, mely ők használnak otthon, készítettünk egy listát, mik azok a dolgok, amelyek a legtöbbjük otthonában megtalálható. Ezek pedig a következők:
A második órára a tanterv az volt, hogy beszerzek egy olyan alap készletet, mellyel elkészítjük mindenkinek a kedvenc szappanját. Van egy termékcsalád, mely arra specializálódott, hogy otthoni körülmények között lehessen elkészíteni kedvenc kozmetikumainkat, úgy gondoltam, hogy ez a gimnáziumi rajz órára teljes mértékben megfelelő lesz, mert gyorsan, egyszerűen, kevés eszközzel, biztonságosan készíthetjük el a kencéket és közben jól szórakozhatunk.
Rendeltem alap szappanokat, sampon alapokat, tusfürdő alapot, emellé jöttek a kiegészítő adalékok, melyek igazán kreatívvá teszik a kencegyártást, a teljes listát a rendelhető termékekről itt találhatod meg: https://www.humanityaruhaz.hu/kategoria/melt__pour_alapok_kremek_furdokozmetikum_alapok.html
Megkértem a gyerekeket, hogy hozzanak be az órára olyan illóolajokat, természetes kiegészítőket, melyeket viszont szeretnének látni a szappanjaikban. Volt olyan, aki levendulát hozott, volt aki mézet, olyan is akadt, aki mákmagot, néhány lány vadvirágokat szedett, néhányan pedig vicces szilikon öntőformát hoztak otthonról. Nagyszerű volt látni, ahogy kibontakozik a fantáziájuk az órán és négyes csoportokban kotyvasztják az illatosabbnál illatosabb és színesebb szappankákat. Szerencsére balesetmentesen sikerült a projektet kivitelezni, összesen 48 féle szappant készítettünk, mely 32 színben pompázott és 12 illatanyagot tartalmazott.
Véleményem szerint az iskolákban sokkal több kézzel fogható tudományt és ismeretet kellene oktatni. A mai tantervek unalmasak és egyhangúak, mellőzik a kreativitás és a konstruktív gondolkodásra ösztönzést. Egy szappanfőzés nem tűnik nagy dolognak, mégis a gyerekek elkezdtek projekt szinten gondolkodni, összedolgoztak, megbeszélték, kiválasztották, megfőzték, megvalósították, amit elterveztek és munkájuk gyümölcsét is élvezhették, megmutathatták otthon a szülőknek. Az alternatív munkatervemért év végén a diákönkormányzat kitüntetésben részesített és nekem ez a legnagyobb elismerés, amit csak kaphatok munkám során!